Zdravé slazení

  • V dnešní době jsme poměrně hodně rozmlsaní a rádi si dopřejeme spoustu sladkého. Cukr používáme v rozličných podobách, ale nejčastěji používáme bílý řepný cukr, někdy se přidává cukr třtinový. Ne vždy to tak ale bylo.
    javorový sirup
    V historii bylo nejběžnějším sladidlem bylo za pomoci ovoce a sirupů. Med byl vnímán jako lahůdka do čaje, nebo do přípravy těsta. A rozhodně nebyl přístupný pro všechny. Med byl oblíbený už u Slovanů. Sbírání medu se věnovali lidé už v paleolitu a to vykrádáním hnízd divokých včel. Postupně začali Evropané včely chovat v blízkosti obydlí a tím se přísun medu poměrně zjednodušil. Pokud nebyl po ruce med, sladilo se ovocnými šťávami. Březovou nebo javorovou.  Velmi oblíbené bylo i slazení ovocem, to se v sezóně zpracovávalo do povidel a těmi se doslazovalo. Další možností bývalo rozmačkání ovoce do pasty a tou doslazovat. Další věc, kterou se doslazovalo a co zůstalo, až do dnes je obyčejná mrkev. Ta má totiž příjemně sladkou chuť. Pokud chcete sladit zdravě, pak klidně vyzkoušejte jeden z těchto způsobů, nejen že se jedná o jednoduchý způsob nahrazení cukru ale také je fruktóza pro tělo mnohem přirozenější a tím pádem i vhodnější než upravovaný bílý cukr.
    Moderní doba s sebou nese také novinky v oblasti slazení. Umělá sladidla jsou stejně jako rafinovaný cukr nedoporučována. Čím je ale nahradit a na jaká sladidla si dát pozor?
    belgická vafle
    ·         Agáve sirup – často zmiňován v souvislosti se zdravou výživou. Jeho výhodou je nízký obsah glukózy a nízký glykemický index, avšak jedná se o vysoce průmyslově upravené sladidlo, které obsahuje více jak 75% fruktózy. Z těchto důvodů NENÍ doporučován.
    ·         Fruktóza – taktéž má nízký glykemický index (20) a sladí více než sacharóza a je trávena lépe než glukóza. Způsobuje však zvýšenou nabídku energie a zahajuje tvorbu tuku. Zvyšuje riziko metabolických poruch a diabetu. NEDOPORUČUJE se jako sladidlo ale její konzumace v ovoci je v pořádku.
    ·         Javorový sirup a med jsou nositelem spousty cenných živin a jsou vhodné pro zdravou stravu avšak v malém množství pouze pro sváteční příležitosti.
    ·         Slad –  slady obsahují podobný podíl glukózy a fruktózy, obsahují také železo, vápník, hořčík, draslík i fosfor. Jsou získávány z ječmene a mají konzistenci asi jako med. Nejsou natolik sladké, ale jsou doporučovány jako zdravější forma slazení pro denní použití.